Cum alegi numele potrivit afacerii tale?
Un impediment pe care mulți antreprenori îl au la început de drum este alegerea numelor pentru compania acestora. Deși poate părea o problemă minoră comparativ cu celelalte procese, alegerea numelui este un subiect ce trebuie tratat cu maximă atenție.
Despre Autor
Pentru a ne inspira, putem face o listă cu câteva nume de brand-uri care ne plac, apoi să observăm cum au fost folosite, urmând să ne schițăm câteva opțiuni de nume pentru propria afacere.
Numele pot fi foarte diferite și se pot inspira din cam… orice. Companiile pot avea chiar același nume cu cel al fondatorului. Câteva exemple clasice sunt: Dolce & Gabbana, Giorgio Armani, Ferrari etc. Totuși, nu trebuie să te limitezi aici. Numele unei companii trebuie să reprezinte propria ta viziune, motiv pentru care, ai libertate totală în ceea ce privește numele acesteia.
Excepție fac anumite domenii de activitate unde numele trebuie să includă și o trimitere către domeniul de activitate. Spre exemplu, dacă vei avea o companie de natură medicală sau farmaceutică, cel mai probabil vei avea în nume termeni precum: pharma, farma, med, clinic, anima etc;
În procesul de înființare SRL sau înființare PFA, vei fi nevoit să verifici numele pe care ți-l dorești pentru a te asigura că acesta nu este deja folosit (sau acest lucru poate fi făcut de agenția care se ocupă de actele pentru înființarea companiei).
Pentru a face totul mai clar, vom face o scurtă clasificare a tipurilor de nume pe care o companie le poate adopta. Dacă totuși te-ai decis asupra unui nume, cel mai bine ar fi să apelezi prima dată la o companie ce îți poate oferi servicii de ”verificare nume” pentru a te asigura că acesta este disponibil.
- Brand cu numele fondatorului
În momentul în care s-au decis să își deschidă o firmă, multe persoane mizează pe avantajul lor de specialiști în domeniu. Cu toții suntem diferiți, atât prin calități, cât și prin defecte.
Atunci când știi că viziunea ta este una unică și poți aduce o reală schimbare în industrie, cel mai bine ar fi să îți folosești propriul nume pentru titlul companiei.
Un avantaj al acestui tip de nume este încrederea mai mare pe care publicul o va avea în respectiva companie. Faptul că numele este vizibil va crea o legătură mai bună în relația antreprenorului cu publicul țintă.
Spre exemplu, putem găsi acest tip de abordare în:
Industria modei: Coco Chanel, Giorgio Armani, Versace, Tommy Hilfiger (Nume real: Thomas Jacob Hilfiger).
Industria Auto: Ford (Henry Ford), Ferrari (Enzo Ferrari), Honda (Honda Giken Kogyo Kabushiki gaisha).
Industria Parfumului: Carolina Herrera, Dolce & Gabbana (Domenico Dolce și Stefano Gabbana), Tom Ford (Thomas Carlyle Ford).
În acest caz, procesul de înregistrare nume OSIM ar trebui să fie unul mai simplu. Nu este o șansă prea mare ca o altă persoană, cu același nume ca al tău, să își fi fondat o firmă cu propriul nume.
Secretul unui astfel de nume de succes este ca tu să fii o persoană ce emană profesionalism și empatie. De ce aceste două atribute? Simplu! Cunoștințele profesionale vor oferi garanția unei munci de calitate, iar empatia va oferi garanția clientului că nevoile acestuia sunt înțelese. Dezvoltă-ți cele două aptitudini iar succesul va veni de la sine.
- Brand cu nume descriptiv
Numele descriptiv în cazul unei companii îți poate oferi foarte multe beneficii atunci când vine vorba de popularitatea afacerii. În linii mari, un nume descriptiv este… ei bine, un nume ce descrie activitatea afacerii.
Spre exemplu, întâlnim multe astfel de cazuri în domeniul hairstyle. Toți stiliștii își doresc ca publicul să îi recunoască, motiv pentru care, numele adoptat poate fi de tipul [nume fictiv salon] + by [numele fondatorului]. Un exemplu fictiv ar putea fi Beauty Salon by Popescu Ion.
Desigur, când vine vorba despre denumiri descriptive, imaginația ta este limita. Poți combina specificul firmei cu ceva fantastic. Spre exemplu Spălătorul din Oz - Magicieni în curățenie. Acesta poate fi un tip de nume descriptiv, ușor de reținut.
Chiar dacă avem o idee, aparent genială, trebuie să ne asigurăm că acest nume la care ne-am gândit nu este deja folosit. Cel mai bine este să apelăm la ajutorul unei firme specializate în verificare nume companie. Dacă totul este ok, putem merge mai departe cu procedura de înregistrare nume osim.
- Brand cu nume original/inventat
Numele nu trebuie să reprezinte mereu ceva sau pe cineva. Uneori, poți miza pe un nume cu totul nou, inventat, dar car te poate evidenția în fața competitorilor.
Spre exemplu, nume mari precum Kodak, Xerox, Xbox sau Nintendo Wii nu au un nume cu o anumită semnificație specială. Faptul că toate lumea le cunoaște se datorează produselor pe care le-au lansat pe piață.
Așadar, dacă îți propui să fii cu totul original, poți începe prin a-ți crea propriul tău nume de la zero. Experimentează diferite sunete, diferite combinații de litere și diferite tonalități. Nu uite, numele unei companii se poate schimba dacă aceasta este la început și încă nu s-a făcut cunoscută. Însă, dacă aceasta are deja un renume în industrie, oamenii te vor asocia foarte greu cu un alt nume.
Fă alegere potrivită din prima și pornește cu încredere pe drumul antreprenoriatului.
P.s. Uneori, se poate întâmpla să avem în minte anumite nume, pe care noi le considerăm originale. În realitate, este posibil ca noi să le fi văzut deja și să ne fi rămas în subconștient. Pentru a te asigura că numele este original, poți solicita serviciile unei firme specializate pentru procesul de verificare nume și înregistrare nume osim.
- Brand cu nume metaforic
Printre opțiunile valabile atunci când vine vorba despre numele unei companii, regăsim și categoria numelor metaforice. În cazul acestor tipuri de nume, nu vom surprinde activitate companiei, ci vom încerca să lăsăm loc de interpretare.
Astfel de nume se găsesc în toate industriile, spre exemplu, în cazul produselor de igienă corporală avem brandul Dove. Tradus, cuvântul înseamnă ”porumbel”. De la porumbei și până la igienă corporală e cale lungă. Dar, ne folosim de atributele produsul de igienă: puritate (asemeni unui porumbel), produs folosit pentru momente de liniște/relaxare sau pregătire (semn al noului început sau al păcii) etc. Interpretările pot fi multe dar, momentan de vom opri la acest exemplu.
Alte brand-uri care folosesc nume metaforice sunt: Jaguar (mașini rapide precum un jaguar), Amazon (pentru curierat pe distanțe foarte mari), Sameday (deoarece curieratul este rapid și ”ajunge în aceeași zi”).
Denumirile metaforice se pot plia pe mai multe tipuri de companii. Înainte de a folosi un nume, cel mai bine este să-l verifici pentru a vedea dacă nu mai este folosit și de altcineva. Poti verifica disponibilitatea si rezervarea denumirii și online pe Portal ONRC.
- Brand cu nume de tip ”Acronim”
Numele afacerilor ce folosesc acronime sunt, de cele mai multe ori, acele nume învăluite în mister și care, îți transmit o invitație de a le descoperi. Aceste nume pot fi alcătuite din 2,3 sau mai multe litere.
Printre cele mai cunoscute exemple din această categorie putem aminti: BMW (Bayerische Motoren Werke), J&B (Justerini and Brooks), H&M (Hennes and Mauritz), IBM (International Business Machines) sau IKEA (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd - reprezentând numele fondatorului și locul în care acesta a trăit). Un alt exemplu de nume cunoscut din România, este FAN Courier (dupa numele celor 3 fondatori, Felix, Adrian și Neculai).
Acestea sunt doar câteva exemplu, însă cu siguranță și tu vei putea construi un astfel de brand care să se alinieze celor mai mari nume din lumea afacerilor. Cel mai important aspect este ca acronimul tău să aibă o semnificație în spate, o poveste reală.
Asemeni numelor metaforice, numele de tip ”acronim” pot fi foarte asemănătoare, ba chiar identice, dar cu semnificații și origini diferite. Astfel, dacă te-ai decis să folosești un acronim pentru compania ta, cel mai bine ar fi să verifici dacă acesta nu este deja folosit. Pentru a afla acest lucru, poți opta pentru serviciile unei firme specializate în verificare nume de firmă. Dacă totul este în regulă și nu există riscul unor complicații legate de drepturi de autor, cu o altă companie cu același nume, poți începe procedura pentru înregistrare nume OSIM. Astfel, vei fi sigur că, numele tău nu va fi folosit de o altă companie.
- Brand cu nume compus
Numele compuse pot avea o pronunție foarte atractivă pentru public. De cele mai multe ori, aceste nume sunt alcătuite din două cuvinte, care descriu în linii mari, specificul afacerii. Spre exemplu, numele firmei de curierat FedEx își are originea în cuvintele Federal + Express.
Îți place să stai pe rețelele de socializare? Dacă răspunsul este ”da”, atunci este imposibil să nu fi auzit de Instagram! Totuși, știai că numele ”Instagram” este un nume compus și vine de la ”Instant camera” și ”Telegram”. Acum sigur știi.
Numele compuse pot fi ușor de găsit iar, în linii mari, procesul este destul de distractiv. Spre exemplu, cum aș numi o afacere care livrează fructe proaspete către consumatori, restaurante, cafenele etc? Este vorba despre fructe și livrare, în engleză ”fruits” și ”delivery”, de aici pot avea numele Frudel (Fruits + Delivery). Suplimentar, adaug și un slogan care să reprezinte specificul companiei mele: Bunătăți din copăcel! (pentru că aș vinde fructe proaspete).
În final vei avea: Frudel - Bunătăți din copăcel! Desigur, nu toate fructele cresc în copaci, dar e suficient cât să surprinzi esența.
Ideile bune circulă rapid, așa că, dacă ai găsit un nume care să îți placă, cel mai bine ar fi să rogi o firmă specializată să verifice dacă nu mai folosește cineva acest nume.
- Brand cu nume Geografic
IASI CON SA, BLUE RIVER BUCURESTI SRL, ALFA CLUJ SRL. Cele trei nume menționate, dar și multe altele, fac parte din categoria numelor geografice. Altfel spus, aceste nume de companii au incluse și locația în care își au activitatea sau în care au fost fondate.
De cele mai multe ori, aceste nume sunt potrivite pentru afacerile din zone turiste și au avantajul de a sublinia mai bine apartenența la o anumită zonă. În alte situații mai comune, acest tip de nume este adoptat de către asociații (Ex (fictiv): Asociația Ghizilor Turistici Moldova), cluburi sportive (Ex: CSM Oradea, Club Școlar Sportiv Bacău etc) sau fabrici (Ex (fictiv): Technocomp Galați).
În cazul acestor tipuri de nume, cel mai bine este să le folosești când activezi în domeniul turismului, în domeniul tehnologic, artistic sau sportiv. Desigur, nimic nu este bătut în cuie, iar imaginația ne-a demonstrat că orice este posibil. Acestea fiind menționate, poate vei veni chiar tu cu un nume care să demonstreze cele spuse mai sus.
Idei de final
Fie că vei dori să îți folosești propriul nume, fie că va fi un acronim sau un alt tip de nume, nu uita să ai în vedere ce este cel mai important pentru o companie: calitatea serviciilor și produselor.
Înainte de a-ți alege un nume, alege-ți o misiune în care să crezi. Transformă această misiune într-un beneficiu pentru oameni, iar aceștia te vor ține minte.
Asigură-te că faci totul cu pasiune și sub ”umbrela” unui nume care să te reprezinte atât pe tine, cât și compania ta. În ultimii ani, antreprenoriatul s-a dezvoltat într-un ritm accelerat, astfel că, deși unele nume ni se par originale, probabilitate ca acestea să fie deja luate este una mare.
Pentru a evita complicațiile gândește-te din timp la 3 nume de SRL, apelează la serviciile de înființare SRL online și ne ocupăm noi de verificarea și rezervarea denumirii.